reklama

Čo pre mňa znamená umenie

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Umenie je pojem, ktorý pre každého niečo znamená. Či sú to obrazy, moderné architektonické "skvosty", alebo hudobné remixi, ktoré sú od originálu na míle vzdialené.
Pre mňa znamená umenie nesmierne veľa. Je mojím "oceánom ticha". Miestom, kde vo svojej duši môžem nájsť inšpiráciu, nádej, pochopenie, zmierenie sa s realitou. Nebyť umenia, bol by som len chladný stroj vykonávajúci každodennú rutinu bez nádeje na krajší život.
Môžem to teda považovať za znak pochopenia tohto sveta, keď už sám vidím krásu, ktorú aj iní hľadajú? Môžem sám seba považovať za dostatočne schopného pochopiť, prečo je tento svet tak krásne a zároveň strašné miesto? To nemôžem urobiť, lebo môj obzor je ohraničený len touto dobou, ktorá ako sa nám zdá, plynie do záhuby i keď to podľa mňa nie je celkom pravda.
Môžem teda aspoň tvrdiť, že toto miesto, kde žijem, je dostatočne krásne? Áno, lebo krása sa skrýva všade, v jednoduchom kruhu narysovanom na papieri, v rubikovej kocke hodenej v rohu, v sakrálnych stavbách, akých je toto mesto plné.
Krása je predsa jeden z ukazovateľov umenia a zároveň jeho prorokom, sprievodcom po tejto krivolakej ceste, lebo pokiaľ neobjavíme krásu, umenie nám zostane skryté.
Umenie pre mňa znamená mnoho. Preto tak veľmi rád maľujem, píšem, počúvam hudbu a čítam literatúru. Ale len u jednej témy viem povedať, že je pre mňa skutočne krásna a to je zobrazenie života v hociktorom z týchto médií.
Zbožňujem impresionizmus, to umelecké poňatie okamihu, kedy nie je dôležitá dokonalosť maľby, ale ten pocit. Hra svetla, tieňa, šepot vetra. Napĺňa ma to životom.
Špeciálne u dvoch maliarov sa dokážem úplne uvoľniť. Wiliam Turner so svojimi nádhernými obrazmi zachytávajúcimi krásu a silu prírody. Zlatisté, svieže, čisté lúče svetla odrážajúce sa od vodnej hladiny, od fasád domov. Mohutné, tmavé mračná, pohrávajúce sa s loďou ako s pierkom, lomcujúce vodnú hladinu na veľké, do biela rozbesnené vlny. Červené, doslova horúce pramene lávy zdvíhajúce sa z krátera sopky za tmavej noci... Keď sa na tieto obrazy pozerám, cítim, ako keby som tam bol a zároveň si uvedomujem, že toto je už história. Jednoducho vidím u neho tú krásu.
Presný opak, maliar omnoho známejší ako Wiliam Turner, Vincent Van Gogh zobrazoval krásu a ticho tohto sveta, ľudské spoločenstvo bez príkras v žiarivých farbách, ktoré aspoň z časti dávali nádej, že raz bude lepšie.
Obidvaja títo maliari znamenajú pre mňa veľa, skoro ako celé umenie, možno aj viac, možno aj viac ako reálny život. Umenie je pre mňa zmyslom života, bez ktorého by nemalo cenu trpieť na tomto svete.

Richard Záň

Richard Záň

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu